Sove- og hviletid

Sove- og hviletiden er viktig fordi...

Sove- og hviletiden til de små barna er viktig. Det skjer mye i hjernen til et sovende barn. Informasjon blr behandlet og minner blir lagret. Denne prosessen er fundamentet for god læring, og sovetiden er derfor minst like viktig som den våkne perioden til barnet. En aktiv dag sammen med andre barn er mer slitsom enn en dag hjemme. Når det gjelder varigheten av søvn er dette veldig individuelt. Noen barn klarer seg med en 1/2t hvile, mens andre kan  sove i 2-3 timer. Søvn avler søvn, og dersom barnet sover for lite, kan dette også føre til dårligere nattesøvn.

Rundt 3-års alderen, ser vi at de fleste barna slutter med å sove på dagtid. Dette er individuelt, og en god dialog mellom hjem og barnehage er viktig, slik at denne overgangen blir enklest mulig.