Ny i barnehagen

Råd for den første tiden i barnehagen

Når barnet begynner i barnehagen, vil det bli tildelt en primærkontakt. Primærkontakten har ansvar for å hjelpe barnet til rette på avdelingen, og følge opp barnet i hverdagen. I den første tiden vil det være primærkontakten som har mest med barnet å gjøre, slik at det knyttes nære bånd mellom dem. Dette er viktig for at barnet skal føle seg trygt i de nye omgivelsene. Enkelte dager er det kanskje ikke så kjekt å gå fra barnet. Det er likevel viktig at dere tar skikkelig avskjed med barnet, og forteller at dere går. Det kan hende at barnet vil gråte en del, men det vet at dere går og at dere kommer tilbake. Dersom dere går uten å si fra til barnet, vil det skape utrygghet. Dere må gjerne ringe barnehagen for å høre hvordan det går.

Det er viktig at mor eller far er med barnet i barnehagen de første dagene, og at dagene ikke blir for lange.

Dag 1: Barnet kommer til avtalt tid, er med i leken, spiser sammen med oss og går hjem etterpå.

Dag 2: Det blir avtalt etter første dag når barnet skal komme. Barnet er med i leken/aktiviteten på formiddagen, spiser med oss og er sammen med oss en liten stund etterpå. Mor/ far kan forlate avdelingen, men er i barnehagen drsom barnet skulle trenge dem.

Dag 3: Barnet kommer på den tiden det normalt vil komme i barnehagen. Mor/far kan forlate barnehagen for en kort stund, dette avtales med primærkontakten.

Vi ser så hvordan det går med barnet, om det trives og føler seg trygt, og avtaler så videre tilvenning. Den første tiden prøver vi også å følge opp de rutinene som barnet er vant med hjemmefra, for gradvis å venne barnet til barnehagens rutiner.