Helse og sykdom

Hvordan jobber vi for god helse og trivsel, og syke barn i barnehagen.

God helse rommer mye. I Marihøna barnehage jobber vi med sosial kompetanse med fokus på vennskap, mobbing og anerkjennende kommunikasjon. Vi skal ivareta alle barna og fremme et inkluderende miljø. Dette vil skape trivsel og glede, noe som igjen er med på å fremme god helse. Videre er kosthold, sove- og hviletid, fysisk aktivitet, medvirkning og hygiene med på å skape god helse.

Innimellom skjer det at barna blir syke. De skal bygge opp imunforsvaret sitt, og da er de ofte en del syke i de første årene, spesielt når de har startet i barnehagen. Når barnet er sykt, må det være hjemme. Barnet må ha en feberfri dag hjemme før det kan komme i barnehagen. Ved omgangssyke , må barnet være hjemme i 48 timer etter siste oppkast. Det samme gjelder ved diare. Dette for å hindre smitte.

Dersom barna trenger medisiner i barnehagen, skriver foreldrene på et skjema der de gir de ansatte lov til å medisinere deres barn.