Pedagogisk visjon

Marihønas pedagogiske visjon

"Trygghet og vennskap gjør godt i sjel og sinn"

Hva vi mener med denne visjonen:

Trygghet: Barna skal føle at de er trygge,godtatt og verdsatt i barnehagen. Samtidig skal foreldrene føle en trygghet på at barna deres blir tatt godt vare på gjennom en anerkjennende væremåte fra personalet. Barnehagen vår skal være preget av voksne som er involverte og viser at de bryr seg, som har respekt for alle mennesker,og være ærlige og si hva vi mener. Vi jobber med at barna skal lære å løse konflikter uten å ty til vold, og at det ikke er lov til å plage eller mobbe andre. Det jobbes også med å utvikle barnas sosiale kompetanse og empati.

Vennskap: Å ha venner er noe av det viktigste i både barns og voksnes liv. Vi er opptatt av at alle barna skal ha venner i barnehagen. Barnets trivsel  ibarnehagen avhenger veldig av om det har venner i barnegruppen. Det nære forholdet mellom barn og opplevelser de har sammen, gir helt andre impulser og utvikling enn det en voksen kan gi barnet. Gjennom samspill med hverandre,får de erfaringer som er helt sentrale for utviklingen av sosial kompetanse. Det ser vi gjennom barnets måte å "handle" på i sosialt samspill, evne til å ta initiativ og opprettholde vennskap.