Lofotfisket

Obduksjon av lofottorsk og ferskfisk til lunch

Lisa har vært så snill å skaffet fersk fisk,lever og rogn som vi skulle ha til lunch i barnehagen. Vi fikk samtidig en stor torsk som vi skulle obdusere og lære om hvordan torsken ser ut innvendig. Vi har i forkant av denne aktiviteten lest boka om Tom og Trine som reiser fra Barentshavet til Lofoten for å gyte. Barna har hørt historien mange ganger, og de har lært om forskjellige fisker. De vet hvordan torsken ser ut. Vi studerer først hvordan torsken ser ut, og barna kjenner den igjen på skjegget. Så ser vi hvordan torsken ser ut inni. De fleste barna synes det er veldig spennende, og følger ivrig med, mens noen synes det hele er litt ekkelt. Vi lærer om torskerogn, lever og vi ser på hjertet, finnene, tarmene, melke og vi åpner magesekken for å se om torsken har spist småfisk. Etter denne aktiviteten, skjærer vi opp fisk som vi skal lage fiskesuppe av senere og vi koker fersk fisk, potet, lever og rogn som vi skal spise til lunch. De aller fleste av barna smaker på torsken, og mange av barna forsyner seg godt av både torsk og tilbehør.