Sak 1: Ny rammeplan. - Rammeplanen er blitt kortere og mer presis - "personalet bør" er byttet ut med "personalet skal" - vi må gjøre en del endringer i årsplanen, ikke sikker når den er klar. - Vi skal lage planer for progresjon, synliggjøre medvirkning, overgang i barnehagen og barnehage skole, hvordan vi jobber med tilvenning og hvordan barnehagen skal jobbe med omsorg, lek, danning og læring. - pedagogtettheten skal økes fra 33% ida til 44% fra neste høst. Sak 2 Språkløyper - Satsingsområdet i år er språk - Fokus på hvordan barn lærer språk, bevisstgjøring av språklæring blant gutter og jenter. - Ulike måter å lese på, undring og samtale er viktig. - Vi jobber med prosjektet på personalmøter og gjennom praktiske oppgaver mellom personalmøtene. Sak 3 Grensesetting - Sosiale ferdigheter læres gjennom sosialt fellesskap. - Lære positivt samspill med andre - Lære å sette grenser for seg selv og andre Foreldrene deles i grupper og diskuterer grensesetting: - Forskjellige grenser til små barn og større barn - Grenser er rammeverk som skal gi trygghet og vise omsorg - Tydelige voksne som tørr å stå i situasjonen Ulike typer grenser: - Bra/mindre bra- hvilke verdier vi har - hva vil vi at barna skal lære - praktiske grenser: får barna gå med sko inne - personlige grenser: språkbruk - prinsipper: fast leggetid Hvordan er det greit at barnehagepersonalet setter grenser? - Foreldrene er enige om ar barnehagepersonalet setter grenser for barna. - Ønsker mer informasjon om hvilke regler som gjelder - Tilbakemelding om det er noe foreldre og barnehage trenger å samarbeide om i forhold til grensesetting. Sak 4 Foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget: Christina fortsetter og Bjørg Elin kommer inn Sak 5 Praktisk informasjon - skriv på tavla hva vi serverer til mat og skriv litt om dagen idag. - turdager er onsdager- om barna kommer etter klokken 10, må foreldrene følge barna til turplassen - husk å ha med nok skifteklær. Referent: Linda